Sunday, December 11, 2011

Apakah itu Command Prompt

Mengikut pendapat saya Command Prompt merupakan satu mekanisme untuk berinteraksi dengan sistem operasi komputer (Windows/Linux/Unix/Mac) atau perisian dengan menaip arahan untuk melaksanakan tugas-tugas tertentu. Ini berbeza dengan penggunaan tetikus yang merupakan antara muka pengguna grafik (GUI) untuk klik pada pilihan, atau menu pada teks antara muka pengguna (TUI) untuk memilih opsyen.

Kaedah mengarahkan komputer untuk melakukan tugas yang diberikan ini dirujuk sebagai memasukkan perintah: sistem menunggu untuk pengguna memberi arahan yang mengemukakan arahan teks tertentu, Jurubahasa baris arahan kemudian menerima, mem-parsing, dan melaksanakan arahan pengguna yang diminta. Jurubahasa arahan boleh dijalankan di terminal teks. Apabila siap, output arahan biasanya kembali  kepada pengguna dalam bentuk garis-garis teks pada CLI.

Dimana Command Prompt?

Bermula di sini :

  • Mula-mula tekan start windows (untuk pengguna OS Windows)
  • Pada ruang Search taipkan CMD seperti gambar rajah di bawah ini.

  • Kemudian tekan Enter..anda akan dapat Command Prompt Line seperti ini


ini sahaja cara untuk mengeluarkan Command Prompt Line dari komputer anda..mudahkan? akan datang adalah cara bagaimana untuk menukar warna pada Command Prompt Line..

0 comments:

Post a Comment

IP PC anda ialah: